Saturday, May 16, 2009

Selamat Hari Guru...


16 MEI ...

1 angka yang ckup2 bermakna wat kita terutama insan2 yg bergelar guru,pensyarah, ustaz ataupun ustazah.. atau dengan kata lain cukup terkesan buat insan2 bergelar pendidik..
mm ya allah ana trigt pula pd cikgu sekolah ana dr tabika smpailah skrg..
 
Ucapan ni khas ditujukan buat mereka..insan yg sgt2 dimuliakn dlm agama..
Selamat hari guru cikgu: -cikgu, jasamu tak terbalas dgn apa yg ada didunia ini semoga yg maha esa membalas segala jasa-jasamu dan budi baikmu...jasamu tetap ku kenang sampai bila-bila....may god bless you teacher...terima kasih cikgu atas segala yang engkau curahkan... Halalkan segala ilmu yang cikgu curahkan. . Doakan segala kejayaan ku agar menjadi insan berguna utk agama. Terima kasih cikgu!!!!
 
Ya allah rindunya ana pd ustazah norazian binti mat daud yang dh macam ibu atau kakak ana sendiri..

insan yang xpernah putus memberi smgt dan galakn pd ana dari dlu smpailah skrg.
xlupa jgk buat insan2 yg mulia ini..


Mari kita lihat pandangan Islam mengenai guru..

Antara wasiat nabi s.a.w melalui hadis-hadis baginda;

Sabda nabi s.a.w
“ Bukan umatku sesiapa yang tidak memuliakan orang yang lebih tua, tidak kasihan kepada orang yang lebih muda dan tidak menunaikan hak guru-guru. (riwayat Ahmad, Thabrani dan al-Hakim)

Sabda nabi s.a.w
“ Belajarlah ilmu, belajarlah ilmu untuk ilmu dan tunduk patuhlah kepada orang yang kamu belajar ilmu dari mereka. (riwayat at-Thabrani)

Sabda nabi s.a.w
“ Ada tiga golongan yang tidak boleh dipandang ringan hak mereka, sesiapa yang meremehkannya adalah munafik ; Orang tua yang berpengalaman, guru-guru dan pemimpin yang adil”. (riwayat at-Thabrani)

Pengajaran yang boleh kita ambil daripada wasiat-wasiat nabi adalah seperti berikut;

1) Pelajar mesti bersifat rendah diri (tawadhu’) terhadap gurunya, tidak boleh melawan arahan guru, seperti pesakit mengikut arahan doktor.

Imam al-Ghazali berkata; “Tidak akan dapat ilmu kecuali dengan merendah diri dan mendengar dengan teliti…

2) Pelajar wajib melihat gurunya dengan penuh penghormatan.

Imam as-syafie berkata; “Aku membuka lembaran kitabku di depan Imam Malik (gurunya) dengan penuh hati-hati, supaya Imam Malik tidak mendengar bunyinya.

Ar-Rabi’ (murid Imam as-Syafie) berkata; “ Aku tidak sekali-kali minum di hadapan Imam as-Syafie sewaktu beliau melihatku kerana aku gerun dengan kehebatannya”.

3) Pelajar mestilah mengiktiraf hak gurunya dan jangan lupa kelebihan gurunya.

Syu’bah berkata; “ aku apabila menerima satu ilmu dari seorang manusia maka aku akan menjadi hambanya seumur hidup”.

Syauqi berkata dalam syairnya
“ Tunaikan hak guru dan muliakan mereka, seorang guru seolah-olah nabi yang diutus’.

Sepatutnya seorang pelajar mendoakan guru-gurunya sepanjang hayatnya, memelihara hubungan dengan keluarga guru-gurunya selepas kematian mereka, menziarahi kubur mereka, meminta ampun untuk mereka, mengikut jejak langkah mereka dan menjadikan guru-guru sebagai contoh dan tauladan dalam kehidupan.

4) Pelajar perlu bersabar dengan sikap panas baran gurunya, jangan sekali-kali memboikot mereka dan tidak belajar ilmu dari mereka.Jika guru marah, maka minta maaf dan bertaubat dengan kesalahan yang dilakukan, elakkan perbuatan yang boleh mendatangkan kemarahan guru kerana semua ini akan menjaga hubungan baik antara guru dan murid.

Alim ulama berkata; “ Sesiapa yang tidak bersabar ketika menuntut ilmu maka dia akan kekal dalam kejahilan, sesiapa yang bersabar akan mendapat kemuliaan di dunia dan akhirat.

5) Pelajar wajib duduk di hadapan gurunya dengan penuh adab sopan, mendengar dengan penuh minat, melihat kepada wajah gurunya, tidak berpaling ke kiri dan ke kanan, ke atas dan ke bawah jika tidak ada keperluan.

Seorang pelajar perlu menjauhkan perkara-perkara yang kurang sopan di hadapan gurunya; tidak boleh mengganggu perjalanan P&P, tidak boleh menggerakkan tangan atau kakinya atau anggota lain tanpa hajat, tidak boleh mengorek hidungnya, tidak boleh menguap dengan membuka mulutnya, tidak boleh tidur waktu belajar, tidak boleh bermain jari jemarinya atau seluar dan bajunya, tidak boleh banyak cakap tanpa hajat, tidak boleh buat lawak yang menyebabkan kebisingan, kalau terpaksa ketawa ketawalah tanpa suara,tidak boleh banyak berdehem tanpa hajat, jika terpaksa bersin maka rendahkan suara semampu mungkin dan tutup mukanya dengan sapu tangan atau tisu.

6) Pelajar tidak boleh masuk ke bilik guru atau tempat yang dikhususkan untuk guru tanpa izin.

Jika setelah minta izin tapi tidak diizinkan masuk maka pulanglah jangan sekali-kali diulang-ulang minta izin. Jika ragu-ragu samada guru mendengar atau tidak maka boleh diulang sebanyak tiga kali sahaja, jika terpaksa mengetuk pintu maka ketuklah dengan lembut dan beradab dengan hujung jari. Apabila dibenarkan masuk, masuklah dengan penampilan yang terbaik, badan yang bersih, berpakaian kemas lebih-lebih lagi jika P & P sedang dijalankan.

Inilah di antara adab-adab yang perlu diajar kepada anak-anak oleh ibu bapa dan para pendidik. Jika anak-anak sejak dari kecil diajar adab-adab ini maka mereka akan menjadi terpelajar bukan kurang ajar sebagaimana yang berlaku pada hari ini. Mereka akan menjadikan guru-guru sebagai orang yang paling dihormati selepas ibu bapa mereka, gurulah orang yang memberi sinar cahaya dalam kehidupan mereka selepas mereka berada dalam kegelapan. Ingatlah sehebat manapun manusia, setinggi manapun pangkatnya dia mesti ada guru yang mengajarnya satu waktu dahulu. Oleh itu hormati guru, muliakan guru, janganlah melawan guru lebih-lebih lagi memukul guru, ikut arahan guru, kecuali jika disuruh melakukan maksiat kepada Allah s.w.t.


semoga kita sama2 mengambil pengajaran

No comments:

Post a Comment