Saturday, March 21, 2009

Budaya Nanti...

Untuk Renungan Bersama... Insyallah.. p(^_^)q

Umat Islam hari ini kurang berjaya sebab ada sikap nanti dulu, suka tangguh kerja, last minutes..Procrastinate. “ Nantilah. Esoklah. Jap g. Sibuklah…”

Umat terdahulu sungguh berjaya, antara faktornya mereka tidak suka bertangguh kerja.

Cuba lihat 3 contoh ini:

  1. Bila ayat terakhir pengharaman arak diturunkan, para Sahabat yang masih menyimpan arak terus membuang arak tanpa bertangguh lagi. Mereka tak kata, takpelah habiskanlah semua arak yang ada dulu. Esoklah kita buang. Tapi sejurus selepas arak diharamkan Allah, terus mereka buang.
2. Bila ayat pertukaran kiblat dari Baitul Maqdis ke Masjidil Haram, Nabi saw sedang solat Asar. Apabila wahyu diturunkan ketika itu, Nabi saw terus memalingkan dirinya menghadap Kaabah. Nabi saw dan para Sahabat lainnya tidak tunggu solat Maghrib baru nak menghadap Masjidil Haram.


3. Selepas peperangan Khaybar, para Sahabat berjamu daging keldai. Ketika itu daging keldai masih dihalalkan. Lalu Nabi saw dijemput makan sekali. Dalam perjalanan ke tempat jamuan, Nabi saw mendapat wahyu sesungguhnya daging keldai adalah haram. Lalu, kesemua daging keldai terus dibuang. Licin. Tidak ada yang mengeluh. Semua diterima sebulat hati walaupun sudah penat menyediakannya.


Hari ini? Tak perlu nak sebutlah pasal isu-isu yang selalu dimainkan orientalis seperti poligami, faraid, aurat, jihad, hak wanita dan sebagainya yang sengaja dibuat untuk mengelirukan umat Islam, cukuplah kita lihat isu solat fardhu, perkara yang paling asas dalam Islam.


Berapa ramai selepas mendengar laungan azan, terus menunaikan solat? Atau kita selalu kata, awal lagi. Baru 1.30 (waktu zuhur).


Sebab itulah kita kurang berjaya dan tidak dapat menghayati Islam sepenuhnya. Benda asas pun kita boleh kata nanti dulu, inikan pula hukum-hukum lain….


Marilah kita fikir dan muhasabah diri ….

Berilah peringatan, krn peringatan itu amat bermanfaat bg org2 yg beriman..

No comments:

Post a Comment